בעל שני תארים שניים בהצטיינות. 'נכשל' פסיכומטרי.

תספר על עצמך

דני גיגי, 36, תושב ירושלים. בעל שני תארים: מנהל עסקים ויחסים בינ"ל.
מאיפה ההתנגדות לפסיכומטרי?

כי תמיד האמנתי שהוא לא מייצג. כי הוא לא ייצג את היכולות שלי. ניגשתי לפני הרבה שנים, קיבלתי ציון נמוך. התעקשתי לא לוותר, ניגשתי וקיבלתי ציון סביר. משם – הגעתי להצטיינות, ועברתי למחלקות הרבה יותר טובות. ההתנגדות היא לא רק לפסיכומטרי – אלא גם למבחנים פסיכוטכניים שאינם משקפים. כי הצלחה בהם – הן בפסיכומטרי והן בפסיכוטכני, מבוססת על היכולת לעבור מבחן מכני, ופחות על כישורים. מכאן – רציתי לחפש שיטה טובה יותר.
מצאת?
צריך לקבל, כמו שנהוג בהרבה מקומות בעולם, את כולם לשנה הראשונה – ולעשות את הסינון אחרי שנה. כמו שקורה בכלכלה, שלשם יש נתונים לא גבוהים ומתבצע סינון בסוף השנה.
אולי במקום להשקיע כל-כך הרבה משאבים במרצים לשנה, עדיף מבחן שמי שמקבל בו ציון גבוה הוא בפירוש מתאים?
זה פשוט לא נכון, כי מבוזבז כאן הרבה הון אנושי איכותי– שלומד במכללות, מגיע להישגים פחות טובים ואז יוצא לשוק כשהחינוך שלו פחות טוב. על אף שאותם אנשים כן מתקבלים למקומות טובים כי הם איכותיים – הם לא ממוקצעים ולכן גם השוק מרוויח מהם פחות. בנוסף, במקום המצב שבו עשרות אלפי עו"דים מתקוטטים על משרה – עדיף שאנשים יבינו אם הם מתאימים אחרי שניסו ללמוד במוסד טוב.
ושיטת הבגרויות?
אני אמביוולנטי לגביה. כי הייתי רוצה שבית הספר יהיה מחנך – לערכים ולדרך. מצד שני, היא עמוקה יותר מהפסיכומטרי. הבגרות כן נותנת חומר, ומשמעותי. אם מדובר בבגרות בספרות – שצריך לעכל חומר, או בתנ"ך – שמלמדת מסורת. בפסיכומטרי – הכל מספרי ומכני, ואחרי קורס מסויים שבו לא מלמדים איך להבין טוב יותר – אלא בעיקר שיטות.
אפשר להבין שאתה סוציאל דמוקרט?
מאד. אני בדרכה של יחימוביץ'. החינוך הוא דבר נורא חשוב. אבל מדובר בערך חשוב גם לקפיטליסטים – כי הוא נותן שיוויון הזדמנויות. משם – אתה עלול להתמוטט. אם עשיר מקבל חינוך טוב והשאר חינוך רע – אתה לא נותן את ההזדמנות לעבור ממעמד למעמד. וכאן – חלק מתשתית הקפיטליזם, גם בארה"ב – מי שמכיר את ההיסטוריה.
מה רע בחינוך?
שתי רמות: האחת – הפער הרב בין חינוך לבין לימוד. מלמדים אותם רק להצליח, ולא ערכים – להסתכל על הזולת. פעם בית הספר היה גורם מחנך, והוא צריך לחזור להיות כזה. חינוך – אי אפשר לקבל בתור מבוגר.
וגם הלימוד עצמו – לא מספיק טוב. הרבה מקצועות נזנחו: תושב"ע – למשל. ואני אומר את זה בתור חילוני. הלימוד בפריפריה הוא בעל פערים מטורפים – בלימודי המתמטיקה, האנגלית ובטח המדעיים.
החינוך הדתי, שהתוצאות גבוהות יותר, יכול ללמד אותנו על הערכים ועל התקציבים.
מה דעתך על פטור למתמטיקאים מהיסטוריה?
בארה"ב, למשל, תואר ראשון בארה"ב – הוא תואר כללי – שבו לומדים מגוון נושאים. אין שם תואר ראשון במשפטים.  אני מאד בעד. אנשים צריכים להיות בעלי רקע מאד רחב – ולא רק התמקצעות צרה. אני אישית למדתי במכינה הקדם אקדמית לא מעט.

איך לימודים כאלה עזרו לך?
נתנו ראייה רחבה – אני רואה הכל בצורה יותר כוללת. גם כשלמדתי מתמטיקה, או מכניקה – זה לא היה כדי לעבור את הבגרות, על אף שמדובר לא בידע שאתה צריך לתואר. אני מאמין בשיטה הזאת.

One thought on “בעל שני תארים שניים בהצטיינות. 'נכשל' פסיכומטרי.

  • פסיכומטרי

    פסיכומטרי אמנם כלי שמשתמשים בו למדידת יכולות אקדמיות של סטודנטים עתידיים אך אין זה משקף מדדי הצלחה ספציפיים, הרבה מהתלמידים שעברו פסיכומטרי בהצלחה רבה אינם לאו דווקא מצליחים יותר מאשר אלו שלא עשו כלל או שהוציאו ציונים נמוכים יותר

    הגב

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *